In een reeks drie artikels gaat cultuurwetenschapper Ico Maly (Universiteit Tilburg) dieper in op de extreemrechtse metapolitiek. Lees hier het eerste aflevering over Guillaume Faye.

Metapolitiek in het discours van “The Golden One” – het initiatief van Marcus Follin, online fitnessgoeroe, ondernemer en extreemrechtse YouTube-persoonlijkheid – is niet hetzelfde als het begrip metapolitiek zoals verwoord door Alain de Benoist . De metapolitiek van de Benoist kaderde “in een ideologische kritiek op links en een methodologische kritiek op rechts.” Het was een manier om de ideeën en strategieën van “echt rechts” – conservatief revolutionair rechts – te herdenken en ze de 20e eeuw binnen te loodsen.

Voor de Benoist “probeert metapolitieke actie, voorbij politieke verdeeldheid en door een nieuwe synthese, een transversale denkwijze te vernieuwen en, uiteindelijk, alle kennisgebieden te bestuderen om een ​​coherent wereldbeeld voor te stellen.” Metapolitiek ging bij hem eerst en vooral over het produceren van theorieën en het afstand nemen van gewelddadige actiegroepen. Daarnaast streefde hij naar de normalisering van die ideeën om zo politieke verandering aan te wakkeren.

The Golden One’s versie van metapolitiek gaat niet over elitaire intellectuele theorie of een nieuwe theoretische synthese te ontwikkelen in boeken en tijdschriften. The Golden One staat symbool voor een nieuw type metapolitiek – een metapolitiek 2.0 – die duidelijk verweven is met de digitale infrastructuren en digitale cultuur. The Golden One is een metapolitieke influencer. Hij gebruikt de YouTube, en de klassieke influencer formats van bekende vloggers om een culturele strijd te voeren tegen globalisten, feministen, liberalen en socialisten. Het is belangrijk te begrijpen dat hij niet alleen de ideeën van anderen reproduceert, wat zou willen zeggen dat hij een neutrale tussenpersoon is. Door digitale media te gebruiken voor metapolitieke doelen, produceert Follin nieuwe ideeën, assembleert hij bestaande concepten en herverpakt ze terwijl hij communiceert naar een nieuw nichepubliek.

Strategische Intimiteit

Om de impact van The Golden One goed te kunnen begrijpen moet men zijn communicatie analyseren vanuit het oogpunt van social media influencers. Net als de meeste influencers produceert The Golden One niet alleen een duidelijke persona. Hij mobiliseert ook strategische authenticiteit en strategische intimiteit om zijn publiek te binden. Zijn persoonlijke leven wordt gebruikt om metapolitieke doelen te bereiken. Na zijn eerste video over zijn kersvers vaderschap waarin hij besprak wat het voor hem betekende om vader te worden, volgde een serie over onderwerpen als de oorlog tegen het vaderschap of hoe dochters op te voeden. Met die ogenschijnlijk persoonlijke video’s promoot The Golden One de traditionele waarden en het pan-Europese wereldbeeld dat te vinden is in het werk van Guillaume Faye, weliswaar in een andere vorm.

Video van The Golden One met de veelzeggende titel “How to Attract a Good Woman in the Modern World.

Zoals alle influencers heeft The Golden One zijn eigen merk gemaakt. Hij creëerde een specifiek publiek personage – een soort moderne pastiche van een Scandinavische Viking/bodybuilder – die hij inzet om metapolitieke en economische doelen te bereiken. Hij combineert fitness-, voedings- en trainingsvideo’s met inhoud gewijd aan politiek, extreemrechtse boeken en activisten. Hij wordt betaald om lezingen te geven en gebruikt Patreon om maandelijks geld te krijgen (op dit moment heeft hij meer dan 750 klanten die elke maand doneren). Follin heeft ook zijn eigen kledinglijn, Legio Gloria, die hij in zijn YouTube-video’s draagt. Hij heeft zelfs een eigen voedingslijn. Het succes van de Golden One is dus niet alleen metapolitiek, het is ook een business model.

Het merk The Golden One financiert zijn metapolitiek en vice versa. Door zijn online aanwezigheid en zijn influencer-technieken inspireert hij extreemrechtse activisten en jongeren over de hele wereld. Het is precies door dit bereik dat we de betekenis van zijn werk kunnen beoordelen. Een van die kijkers en fans is “The Son of Europe”, een lid van de extreemrechtse Vlaamse identiteitsbeweging Schild & Vrienden. In een YouTube-video getiteld “How I got red pilled” (The Son of Europe publiceerde de video in 2018 maar deactiveerde zijn account nadat Schild & Vrienden in een documentaire werd ontmaskerd als een extreemrechtse, racistische en antisemitische beweging), legde hij uit dat het vinden van The Golden One een “cruciaal moment” was in zijn “red-pilling”-proces. Hij “begon niet alleen te kijken, bingewatchen eigenlijk, naar de video’s van de Golden One”, maar begon ook meer te sporten en “meer naar de sportschool te gaan”, “onderzoek te doen en ook meer te lezen”. Het is dus door de zelfhulp, fitness en uiteindelijk de puur politieke inhoud van The Golden One dat The Son of Europe zijn identiteit vormde, een Instagram-account aanmaakte en politiek actief werd in de Vlaamse identitaire beweging.

Community-uitdaging

De “Wild Hunt Challenge” van The Golden One was vrij bepalend voor ontstaan van The Son of Europe. The Son of Europe maakte als gevolg van deze challenge een Instagram-account aan “gericht op het versterken van positief gedrag bij jonge mannen”. The Golden One daagde jonge mannen uit om minstens vijf dagen per week te trainen, te stoppen met het kijken naar porno of op zijn minst niet meer te masturberen bij porno omdat hij wilde dat ze “agressief en gedisciplineerd” waren. Dit is voor hem onontbeerlijk als je deel wilt uitmaken van zijn “legionnaires”. The Golden One drong er bij zijn volgers ook op aan om elke dag een artikel te lezen en “een glorieuze foto van jezelf … op de meest epische plek die je kent” te plaatsen en “te uploaden naar Instagram met de tag #legiogloria.”

Het was door deze posts, zei The Son of Europe, dat een gemeenschap geboren werd. Deze gemeenschap creëerde niet alleen transnationale banden onder extreemrechtse activisten. Het fungeerde ook als leeromgeving. The Son of Europe beweert in zijn video dat hij in deze Legio Gloria alles leerde over “de overheersing van het culturele marxisme” en “de overheersing van bepaalde groepen in de bankwereld”. Hij besluit zelfs door te zeggen dat dit “mijn ideologie vormde zoals die vandaag is”. Sterker nog, hij nam de rol van een “metapolitieke krijger” op zich en begon video’s en foto’s op Instagram, Facebook en YouTube te plaatsen in het genre van The Golden One.

The Golden One – als influencer of micro-beroemdheid binnen de extreemrechtse niche – hertextualiseert Faye’s discours en brengt het naar een heel nieuw publiek. Dit nieuwe type metapolitiek in het digitale tijdperk gaat niet alleen over de circulatie van ideeën; het gaat ook over digitale geletterdheid en digitale cultuur. Om geïntegreerd te blijven in deze virale economie en bereik te genereren, moeten metapolitieke influencers mediawijs zijn. Ze moeten specifieke strategieën ontwikkelen en de kansen en algoritmen van de verschillende platformen ten volle benutten om een ​​publiek of een gemeenschap op te bouwen. Niet alleen de kennis van algoritmische verbeeldingskracht is cruciaal voor het genereren van metapolitieke impact in deze digitale ecologie. Het begrijpen en zich aanpassen aan de platformcultuur is minstens zo belangrijk.

Metapolitics 2.0 is diep verweven in het nieuwe mediasysteem. De impact en invloed van The Golden One, en zijn rol in de verspreiding van de extreemrechtse ideologie, kan niet worden teruggebracht tot zijn inhoud alleen. We moeten het begrijpen in relatie tot zijn online persona en ook tot de digitale en algoritmische omgevingen waarin hij zijn stem gebruikt. Niet alleen het nastreven van zichtbaarheid, maar ook het vermijden van niet-zichtbaarheid, zoals Taina Bucher benadrukt, is een constante zorg voor alle actoren in dit mediasysteem. Zichtbaar zijn en de aandacht trekken is van cruciaal belang voor alle ideologische projecten.

The Golden One heeft in zijn lange carrière op sociale media bewezen dat hij dit spel meesterlijk beheerst. Bovendien kon hij bijna tien jaar volledig geïntegreerd blijven in alle grote digitale platforms – YouTube, Twitter, Instagram en Facebook. Follin gebruikte alles wat die platforms bieden en nam klassieke influencer-technieken over om een ​​publiek te laten groeien, dat publiek vast te houden en rondom hem een community op te bouwen.

De sleutel tot elk hedendaags metapolitiek project is om geïntegreerd te zijn en te blijven in de specifieke platformcultuur en je aan te passen aan de regels van deze gemeenschap. Net door hun integratie in deze nieuwe media-ecologie kunnen deze actoren zo invloedrijk worden. Sinds eind 2020 heeft The Golden One blijkbaar moeite om online te blijven. Zijn persoonlijke Instagram- en Facebook-accounts zijn verwijderd. Zijn bestaande mainstream-accounts zet hij nu in om zijn publiek te laten overschakelen op nieuwe platformen zoals GAB en Telegram.

The Golden One met een opzichtelijke Zwarte Zon, een bij neonazi’s erg populair symbool

In een poging om op YouTube te kunnen blijven, kondigde hij aan te stoppen met het plaatsen van politieke video’s op het platform. De wanhopige poging om zijn Instagram-account te herstellen en zijn aanwezigheid op YouTube te behouden, toont aan hoe belangrijk de reguliere digitale media zijn voor dit metapolitieke project.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk bij CARR (Centre for Analysis of the Radical Right).

Ico Maly  is Senior Fellow bij CARR en Associate Professor aan Tilburg University (Nederland). Hij is de auteur van het standaardwerk “Nieuw Rechts“.

Afbeelding: screenshot van YouTube

Wil je geen enkel artikel over extreemrechts missen? Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief.